woensdag 26 augustus 2015

Terug naar de Heimat


Het Hermanns Denkmal in Detmold.
De kogel is door de kerk! Ik wil terug naar de streek in Duitsland waar ik ben opgegroeid: het Weser Bergland dat grenst aan het Teutoburger Wald.  Höxter is het meest oostelijke gebied van de deelstaat Nordrhein-Westfalen, gelegen tussen Hannover en Kassel. Nergens voel ik me zo thuis als in Brakel, het dorp waar ik ben opgegroeid. Na bijna dertig jaar in Nederland en ruim tien jaar in België te hebben vertoefd staat mijn besluit vast- correctie- ONS besluit, want mijn man volgt mij nu zoals ik hem in het verleden ben gevolgd.
In Nederland krijg ik last van claustrofobie. Daar is het me te vol. In België voel ik me een vreemde in eigen land. De chaos hier maakt me onrustig.
Wanneer is het tijd om te vertrekken? Over tien jaar zijn we te oud.

Brakel ligt in Kreis Höxter.
De laatste fase van ons leven willen we in een schone en rustige omgeving doorbrengen. Brakel is een luchtkuuroord en telt zestien dorpen: Auenhausen,  Beller, Bellersen, Bökendorf, Brakel, Erkeln, Frohnhausen, Gehrden, Hampenhausen,  Hembsen, Hinnenburg, Istrup, Rheder, Riesel,  Schmechten en Siddessen. Samen hebben ze nog geen 17.000 inwoners. De bevolkingsdichtheid beslaat slechts 96 inwoners per vierkante kilometer.
Duitsland is het meest milieuvriendelijke land van Europa en één van de milieuvriendelijkste ter wereld en dat spreekt me aan.

Het liefst zou ik een Bed &  Breakfast willen beginnen  zodat ik ook anderen van de prachtige omgeving kan laten genieten. Een andere mogelijkheid is om een Zwei-of Dreifamilienhaus te kopen. Voordeel hiervan is dat wij op de begane grond kunnen wonen wat belangrijk is omdat Bert in de rolstoel zit. De overige twee appartementen kunnen we dan ter beschikking stellen aan familie, vrienden en toeristen. Een derde optie is om een stuk bouwgrond te kopen en er een Scandinavisch houten bungalow op te laten zetten.
We zullen zien wat mogelijk is. Er staan volgende maand alvast vier bezichtigingen gepland om ons te oriënteren.
Bij de boekhandel heb ik drie boeken besteld die me grondig informeren over onze emigratie naar Duitsland. Daarnaast kunnen onze Duitse vrienden ons nog bijkomende info verschaffen.












Website over emigreren naar Duitsland
http;//www.verhuis.de












Voor de lezers van www.bookspecials.nl  heb ik alvast een reisblog gemaakt over het Weser Bergland: www.aangepastreizen.blogspot.com
Over mijn motieven om terug te keren lees je in de gelijknamige rubriek over BSD-kinderen op www.bloggen.be/ricojournalistiek

Hieronder volgen reacties van BSD-kinderen die dezelfde mooie herinneringen hebben. 
Deze zijn gepost op de Facebookpagina: 'Ik ben een kind van de BSD' ( 1440 leden) .

 Daniel De Dobbelaere
  • in 1990 van bsd terug naar belgie ... nu alle 1 maal levens in belgie 25 jaar
    en ben nog niet gewoond geworden hier
  • Carine De Veirman Aanpassing Denk wij allen vergeet die tijd nooit gewoon zalig da weet ik frown-emoticon
  • Patrick Dekeyzer woon nu in Hoegaarden en word nog altijd aangesproken met " de zoon van " ben ondertussen 61 jaar , heb hier geen jeugdvrienden gehad
  • Karin Somers Ieder Bsd kind kent dat gevoel
  • Katie Vaneechoutte Vandaag wonen we 33 jaar hier maar gewoon zal ik het ook nooit worden en inderdaad Patrick Dekeyzer, jeugdvrienden heb ik ook niet gehad. Allemaal moeten achterlaten.
  • Tanja Walen Ons papa heeft het hier nooit meer gewoon geweest. Hij is op 56 jaar overleden, hij was hier zeer ongelukkig. Als we naar België zijn gekomen heeft hij nog een paar jaar in Brasschaat gezeten en daarna thuis en is het bergaf gegaan.
  • Cindy John Colman Bijnens Idd ieder BSD bewoner zou wss liever daar gebleven zijn! Een tijd die we nooit meer terugkrijgen maar die ons ook niemand kan afnemen!!
     Josiane Bielen Ben op mijn 3de levensjaar naar Duitsland gegaan, Duren, Grevenbroich dan Kempen en uiteindelijk met mijn man en 2 kindjes naar Rheydt. Wonen sinds 1987 in Lanaken maar mis de BSD nog altijd!!
    • Dirk Van Assche Het is moeilijk, ik ben in Siegen geboren, tot mijn 20. Ben ik daar gebleven. Daarna 4jaar België, incluis opleiding tot Onderofficier.
      Daarna noch 4 jaar in Soest. Toen in 1991 moesten we, het 5e Linie, naar België. Ik ben terug naar Siegen gaan wonen.
      Wat ik mis zijn mijn vrienden uit mijn jeugd.
    • Carine Terryn hier van 'tzelfde; zo'n 5 jaar nodig gehad voor de eerste aanpassing en dan nog....
    • Carine van Kerkhove het is een gevoel dat niemand hier in België kan begrijpen, tenzij je zelf een bsd kind bent, ....
    • Sybille Six we all know the feeling ... na even lang nu in Belgie gewoond te hebben als in Duitsland nog steeds vreemde in eigen vaderland.. niemand die dat begrijpen kan tenzij je ex BSDer bent ..
    • Guy Somers ben in 73 naar Antwerpen gekomen en als kind toch wel een viertal jaar nodig gehad om mij aan te passen
    • Alenis Rita Zal nooit wennen. Ben hier net naar Duitse oldies aan het luisteren en met deze post te lezen komen de tranen nog steeds.
    • Sandra Vangeel Om even uit de toon te vallen : Ben in Lüdenscheid geboren, naar de Eifel verhuisd op mijn 11de en op mijn 15de naar Antwerpen komen wonen. I LOVE IT HERE en zou voor geen geld van de wereld nog terug in Duitsland willen wonen.

      • Patricia Eben Dat is nu wat ons uniek maakt! We hebben onze jeugd moeten achterlaten, moeten uren rijden om dat thuisgevoel weer even te kunnen beleven en dan weer naar een land waar we als volwassenen horen te functioneren zonder vaste bodem onder onze voeten, met name onze roots onze jeugd ......... een boom zonder wortels die er alles aan doet om overeind te blijven.......
      • Sybille Six to move is the solution wink-emoticonVertaling bekijken
      • Sa Pa Als ik dat hier allemaal lees ben ik blij na maar een jaar in B weer terug gekeerd te zijn. Hier is thuis, definitief. Hier zijn we geen buitenlanders zoals in eigen land!
      • Nadia Elslander Idd heel moeilijk om te aarden in België, aarden zal ik waarschijnlijk nooit kunnen... 31 jaar geleden als 15 jarige naar België komen was moeilijk en na al die jaren voel ik me dus nog niet thuis.... chance van sommige tienervrienden van de bsd het maakt het dragelijker...
      • Sybille Six Alenis Rita naar duitse oldies luisteren is denk ik helemaal geen oplossing wink-emoticon
      • Ria Coeckelberghs Ik ga terug in Duitsland wonen. Volgende maand drie huizen bezichtigen in de omgeving van Brakel.
      • Daniel De Dobbelaere als weg ga met pa praat ik duitse .. en mij pa in nederlands terug de mensen kijk alle thuis praat allen duitse .. mijn mama komt uit kassel .. ik ben geboren in kassel ... met mijn nichtje praat allen duitse ze kan alles verstaan maar kan duitse taal niet spreken
      • Sybille Six misschien moet je dan toch maar verhuizen naar duitsland he Kassel is een mooie streek
      • Sybille Six Zaffelare ... de naam alleen al

Geen opmerkingen:

Een reactie posten